utorok 22. marca 2011

Citrónová ryža so zeleninou

Nikdy som nebola nejaký veľký fanúšik ryže. Tiež je pravda aj to, že jej uplatnenie som poznala iba ako prílohu, ryžový nákyp, alebo to najklasickejšie rizoto typu "čo dom dal". Vegetariánska kuchyňa zmenila moje vnímanie ryže, keďže je nielen prílohou ale aj základom mnohých jedál, na prvý pohľad možno veľmi podobných. Existuje ich však strašne veľké množstvo, a predsa len sa navzájom líšia:) (Napokon, aj zemiaky s mäsom sú stále len zemiaky s mäsom, hoci na tisícky spôsobov). No a navyše, ryža ponúka veľmi rýchle a jednoduché recepty, takže už nevidím žiadny dôvod, prečo ju nepoužívať čo  najčastejšie.

Pôvodný recept na túto ryžu som našla na vegetariánskom blogu Ami's vegetarian delicacies (mimochodom veľmi zaujímavý blog). Uvarila som ju so surovou zeleninou namiesto mrazenej a musím povedať, že je to vynikajúce! A pozor, štípe!


Množstvo pre cca 2
Doba prípravy: cca 25 min

• 1 hrnček ryže, ideálne natural
• 200g zeleniny nakrájanej na drobné kocky (mrkva, cukina, petržlen, paštrnák, hrášok, kukurica)
• 1 zemiak nakrájaný na kocky
• šťava z 1 citrónu
• 1 PL fenyklových semienok
• 1 PL čiernych horčičných semienok
• 1 PL červenej šošovice
• 1 ČL kurkumy
• 1 cibuľa, nakrájaná na drobno
• 1 červená chilli paprička, na drobno
• 2 PL oleja, alebo ghí
• zopár lístkov curry (nie je nutné)


POSTUP:
1. Ryžu prepláchneme a uvaríme v slanej vode do mäkka. Používam klasický spôsob mojej mamy a starej mamy - na hrnček ryže dám 1 a pol až 2 hrnčeky vody a nechám variť, kým sa voda nevyparí. Ak na konci nie je ryža ešte dosť uvarená, dolejem trocha vody.  Obvykle to funguje.

2. V panvici rozohrejeme olej (ghí) a vsypeme fenyklové a horčičné semienka, šošovicu, kari lístky a chilli.  Restujeme asi 2 minúty, kým sa neuvoľní vôňa semienok.

3. Pridáme cibulu, kurkumu, nakrájaný zemiak, tvrdú surovú zeleninu (mrkva, petržlen, paštrnák), a poriadne pomiešame, aby sa zelenina obalila korením. Podlejeme troškou vody a necháme variť, dokým zemiaky a zelenina nezmäknú (cca 10-15 minút). Po 10 minútach pridáme ostatnú zeleninu (cukina a mrazená zelenina ako hrášok a kukurica, ktorú sme predtým preliali vriacou vodou) a necháme chvíľu prehrievať.

4. Uvarenú ryžu zmiešame s citrónovou šťavou a napokon ju vmiešame do zeleninovej zmesi, podľa potreby dosolíme.

Ozdobiť môžeme čímkoľvek zeleným, ja som použila zelený pórik. Podávať sa dá s rôznymi čatní, napríklad vynikajúce je ďatlové,  ale je to výborné aj iba tak:)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...